-
Your shopping cart is empty!
Slik fungerer en rettferdig dugnad
Tjen for teamet ditt uten problemer – ingen logistikk! Del lenker, selg rettferdige varer og motta 40% av salget direkte.
Tjen penger til laget eller foreningen – helt uten logistikk eller ekstraarbeid!
Vi har gjort dugnadsarbeid enkelt – og samtidig rettferdig. Med Rettferdig dugnad kan laget, foreningen eller klassen din tjene penger uten å håndtere produkter, pakking eller levering.
Vi tar oss av hele prosessen – fra bestilling til utsendelse. Alt dere trenger å gjøre, er å dele en lenke. Dere får muligheten til å selge produkter av høy kvalitet, laget for hånd av lokale håndverkere som får rettferdig lønn.
Trenger du å presentere Rettferdig dugnad internt? Last ned en enkel presentasjon
Modellen er enkel og gjennomsiktig:
Etter at merverdiavgift er trukket fra salget, fordeles inntektene slik:
La oss vise deg et helt konkret eksempel på hvordan en dugnad kan se ut økonomisk:
Steg for steg – slik starter du en dugnad
Steg 1
Registrer deg
Først registrerer du deg som ansvarlig for dugnaden. Vi trenger noen grunnleggende opplysninger om deg og laget ditt.
Hvis du har et organisasjonsnummer, er det fint å ha klart på forhånd.
Som dugnadsansvarlig kan du ha flere dugnader aktive samtidig.
Steg 2
Opprett en dugnad
Du bestemmer varighet på dugnaden. Dette kan endres underveis. Husk å ha kontonummer for utbetaling klart.
For å gjøre dugnaden gjenkjennelig for støttespillere, gjør du følgende:
- Lag et unikt navn på dugnaden. Det kan være klubb, lag eller tema.
- Dugnadsbilde – last opp et lagbilde, en logo eller noe som representerer dere.
Steg 3
Registrer dine selgere
Du registrerer selgere med e-post og telefonnummer. Selgere kan være spillerne på laget, elevene i klassen eller medlemmene av klubben. Det er også mulig å laste opp en Excel-fil.
Som dugnadsansvarlig har du til enhver tid oversikt over hvordan salget går.
Hvis du ikke ønsker å registrere selgere individuelt, kan du lage en felles identitet, f.eks “Klasse 8a”.
Steg 4
Salget starter
Hver selger får sin egen dugnadslenke tilsendt på e-post og kan dele denne i sine nettverk via sosiale medier, e-post og meldinger.
Hvis selgerne er barn på et fotball-lag eller elever i en klasse, er det naturlig at det er foreldre som deler.
Dugnaden er altså ikke begrenset av fysisk avstand og kan støttes av en tante i Alta eller en onkel i Bergen!
Steg 5
Fysiske dugnadskort
For de som ønsker å selge på den gode, gamle måten, sender vi ut dugnadskort med en QR-kode. Selgerne kan bruke disse til å gå dør-til-dør og la kundene enkelt skanne koden og handle. Du som lagleder for tilsendt kortene samlet.
NB. Dette er en planlagt tjeneste som ikke er helt på plass ennå ved lansering. Men det kommer snart!
Steg 6
Kundene bestiller
Alle bestillinger skjer i nettbutikken, uten papirskjemaer eller kontanter.
Når unike lenker deles, vil alle kjøp registreres automatisk på riktig selger.
Som dugnadsansvarlig kan du følge salget fra dag til dag. Oversikten finner du ved å logge inn og gå til “Mine dugnader”.
Steg 7
Vi pakker og sender
Som i en vanlig nettbutikk er det kunden selv som betaler for porto.
Vi bruker Posten sine satser, og tar oss av all jobben med pakking og sending.
Du slipper altså å håndtere produkter eller logistikk.
Steg 8
Avslutning
Når dugnaden er avsluttet, overføres 40 % av salget direkte til laget eller foreningens registrerte konto.
Hvis du ønsker å ha en løpende dugnad gjennom året, og ha jevne inntekter, så er det mulig å avtale månedlige utbetalinger.